tag:blogger.com,1999:blog-3803133892019144810.post8621346288393176175..comments2007-05-03T09:40:57.001-07:00Comments on Planeringens paradoxer: Kvalitetsförbättring på kommando?pargmanhttp://www.blogger.com/profile/17208443783482286491noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3803133892019144810.post-40943768657709146972007-05-03T09:40:00.000-07:002007-05-03T09:40:00.000-07:00Ditt inlägg aktualiserar en anna viktig poäng: ska...Ditt inlägg aktualiserar en anna viktig poäng: ska man mäta någonting är det avgärande att man har tänkt igenom åtmnstonde fäljande två saker:<BR/><BR/>1) Hur ska man mäta det. Utan att vilja gå in på allt för många detaljer, kan man ändå kostatera att mätmetoden är viktigt här. Som man mäter får man resultat, som ett gammalt (?) prdspråk säger.<BR/><BR/>2)Kanske ändå viktigare är att *på förhand* ha bestämt hur man tänker agera på resultaten av mätningen. Han maningen ide om vad man kan/vill göra till en följd av mätresultaten är ju själva mätningen tämligen meningslös enligt min mening. <BR/>- Jo då, vi vet att kurs K4538-B har 23,6% längre genomströmningshastighetet av studenter än kurs K4357-C, men tyvärr har vi inte resurser att göra någonting åt det.ChristerGhttps://www.blogger.com/profile/07230953190841810624noreply@blogger.com